السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ما هو الموضوع وبدون مقدمات؟..
ياريت نخرج كلنا مع بعض من عالم الانترنت ونطير كلنا فوق سماء القاهره وننظر سريعاً الي نقطه
أقتربنا منها فاذا هي جامعه القاهره .. اقتربنا اكثر ..
فاذا هي قاعه من القاعات دخلنا جميعاً في هذه القاعه فاذا هو مدرج من المدرجات ..
دكتور يلقي محاضره ستجدون المقطع المقصود منها في ملف صوتي بالموضوع حملوه واسمعوه
وكانت المحاضرة عن تاريخ الشعر والغزل وامامه طلبه يجلسون
منهم من ينصت للدكتور
وكان موضوع المحاضره ..
عن الغزل والشعر في العصر الجاهلي وتاريخه ..
وذكر الدكتور جانب من العصر الجاهلي .. وكانت هذه بدايه القصه ..
فضل يوصف الدكتور في العصر الجاهلي وحلاوة العصر الجاهلي حتى وصل الي نساء العصر الجاهلي وجمال نساء العصر الجاهلي
وازاي كانوا حلوين وازاي بيعرفوا في الغزل وخلافه ..
ثم انتقل يقارن بين هؤلاء النساء وبين بنات اليومين دول الوحشين المدهولين ..
وحتي يستطيع توضيح المثل للطلبه عقدلهم مقارنه عشان يقدروا يستوعبوا الفرق ..
قالهم وسامحوني علي ذكر هذه الالفاظ ..
ان المغنيات دلوقتي زي هيفا ونانسي وفلانه وفلانه وفلانه
( وذكرهم هكذا بالاسم .. )
وقال هي ديالنساء بجد وهي دي النساء الي تفتح النفس ... وإلخ
من الوصف ..
وظل يقارن وان بنات اليومين دول فيهم وفيهم وفيهم ..
بس وطبعاً الطلبه قعدوا يضحكوا وخلاص .. الموضوع عدى ..
وفات الوقت وكمل الدكتور المحاضره ..
وفي نهايه المحاضره ..
بدء الدكتور يستلم بعض الاسئله المكتوبه علي الورق ...
( فاكر نفسه في درس فتاوي )
وبدء يرد علي الاسئله اللي جاتله ..
وكان الدكتور بيقرا كل الورق بصوت عالي ..
الا ورقه واحد بس ..
سكت الدكتور ..
وحدث المشهد الاتي ..
وقرأ ورقه بعينه وبدون صوت ثم قال واحده بعتالي ورقه بتقولي فيها انا أجمل من كل المطربات الي انت قلت عليهم )
فقال الدكتور طيب انتي فين يالي بعته الورقه عشان نعرف اذا كنت اجمل منهم ولا لاء !!!
ثم خيم الصمت علي المكان وانتبه الناس ...
والكل في انتظار هذه الفاتنه التي هي اجمل من الراقصه الفلانيه والفلانيه
والكل في انتظار هذه الفاتنه
قامت
الفتاه
أجمل وافضل فتاه
قامت
أخت منتقبه
فقال لها الدكتور بتعجب !!!
إنتي ؟
طيب وهشوفك ازاي عشان احكم اذا كنت احلي منهم ولا لاء ..
فردت البنت ( البطله )
قالت مش مهم انت الي تشوفني ...
قالها الدكتور ..
اقعدي يابنتي اقعدي ربنا يهديكي ..
(ربنا يهديها وانت لأ)
وراح قال :
إن الدين يُقدم لكم بصوره مغلوطه ارجو ان تعيدوا النظر فيه دعوكم من مشايخ الفضائيات الذين يحرمون كل شيء حتى الهواء الذي تتنفسوه ...
طبعاً هو قال الجملتين دول عشان يداري كسفته ..
وهتلاحظوا ان المدرج كان هيسقف لما البنت قالت كده ..
طبعاً البنت البطله بعتت ورقه مكتوب فيها ..
( لم أرد الاعتراض علي كلامكم ولكني أردت ايضاح وجهه نظري : إني أفخر بإنني أفضل واجمل من هؤلاء المطربات باعتزازي بالحجاب والحفاظ على كرامتي , وجزاكم الله خيراً )
وبفضل الله في اخ كان حاضر هذا الموضوع من أوله لاخره وسجله لنا صوت .. وستسمعوه الان ...
وكمان ذهب الي مكان الدكتور بعد انتهاء المحاضره .. ليأخذ الورقه بتاعه الفتاه لتكون دليل عز وشرف علي بقايا قليله من المؤمنات العاملات ..
فذهب الاخ ليأخذ الورقه فوجد الدكتور قد ( فرتك ) الورقه بيده ..
وده إن دل يدل علي قمة غيظه من هذا الموقف الذي دل
على كم أنه تافه حقير وكم ان هذه الاخت قويه مؤمنه نحسبها كذلك والله حسيبها
بين يديكم الان الملف الصوتي لما حدث حمل من هنا
بعض الكلمات الغير واضحه في الملف الصوتي ..
الاخ الي كان حاضر حكاها بالنص ..
والورقه بعد الفرتكه
والورقه بعد ان قام خبير متفرقعات الخاص بفرسان السنه بتجميعها كلعبه ( البازل)
الجميل ان بعد انتهاء المحاضره خرج الطلبه من المدرج ويتحدثون عما حدث ..
وفي المحاضره التاليه لنفس الدكتور لطلبه أخرين وكان الدكتور يشرح نفس المحاضره وقال نفس الكلام ..
في المحاضره التي تليها في نفس اليوم لمجموعه اخرى من الطلبه ..
وقام له في هذه المحاضره عندما قال من صاحبه هذه الورقه ..
قام لها 4 من المنتقبات ..
يعني الراجل محرمش من الكسفة اللي فاتت
ولسة مصمم ان ساقطات المجتمع أفضل النساء
والله المستعان ..
لن أعلق علي الموقف ..
ولكم التعليق علي الموقف ..
منقول بتصرف
المفضلات